Här får ni svar på era frågor angående våra priser, leveranstider, reklamation, färger och märkning.
Försäljningsvillkor
Priser
Samtliga priser är angivna i Svenska kronor (SEK) exklusive moms och frakt. Priser angivna i Norska kronor (NOK) är exklusive moms (MVA), införtullningskostnad och eventuell tull. Priser angivna i Euro (?) är exklusive moms (VAT). För det fall köpare inom EU (utanför Sverige) redovisar ett giltigt VAT-nummer före beställning debiteras ej mervärdesskatt/VAT på fakturan. Säljaren förbehåller sig dock rätten att i efterhand debitera mervärdesskatt/VAT för det fall det av kunden angivna VAT-numret inte accepteras av svenska Skatteverket. På grund av möjliga förändringar i växelkursen för SEK förbehåller säljaren sig rätten att justera priser fram till orderdatum. Bekräftad order prisjusteras ej. Säljaren reserverar sig för eventuella skrivfel och slutförsäljning. Säljaren innehar F-skattsedel och VAT-nummer. Anspråk på prisnedsättning med hänvisning till säljarens "Lägsta Prisgaranti" skall göras innan beställning sker hos säljaren och styrkas med kopia på erbjudandet.
Originalkostnader
I priserna ingår en enkel sättning av original, max 60 minuters arbete. Nytt/uppdaterat korrektur som kräver längre tid debiteras med 450SEK/timme. Påbörjat designarbete som inte leder till affär debiteras med 450SEK.
Betalningsvillkor
Säljaren förbehåller sig rätten till kreditprövning innan leverans. Vid överenskommen kredit gäller 20 dagar netto. Fakturor sänds till dig via finansbolaget Nox Finans AB, som vi samarbetar med. Om du har valt att erhålla faktura via e-post, är det ditt ansvar att kontrollera att fakturan inte hamnat i din skräppost. Efter förfallodatum debiterar Nox Finans en dröjsmålsränta. En lagstadgad påminnelseavgift tillkommer. Alla villkor framgår av din faktura. Nox Finans skickar alltid en påminnelsefaktura. Det är viktigt att du betalar samtliga avgifter i samband med försenad fakturabetalning till Nox Finans. Kontaktuppgifter till Nox Finans vid frågor om betalning: support@noxfinans.se och telefonnummer 040-69 39 000. Alla varor säljs med äganderättsförbehåll och förblir säljarens egendom till dess full betalning erlagts.
Returrätt
Samtliga varor produceras specifikt för kunds räkning vilket innebär att ordern alltid är bindande. Säljaren erbjuder ingen returrätt.
Annullering av order
Om kund önskar annullera en order innan leverans har skett måste först ett godkännande från fabrik, tryckeri eller leverantör inhämtas och godkännas. Säljaren debiterar samtliga uppkomna kostnader, minimum SEK 950:-/order. Har ordern redan producerats debiteras hela ordervärdet.
Färg och märkning
Produkternas färger är uppskattade till närmast liggande PMS-/CMYK-färg. Observera att exakta PMS-/CMYK-färger EJ kan garanteras vid tryck på färgade och transparenta produkter. Köparen ansvarar för att aktivt leta efter eventuella fel i korrekturet som skickas till köparen innan produktionen inleds. Ansvaret för alla uppgifter så som produkt, produktfärg, produktspecifikationer, placeringen av tryck/logo, tryckfärger, logotyper, texter, typsnitt, stavning etc övergår på köparen då korrekturet är skickat. Säljaren reserverar sig för en acceptans av avvikelse, på färg och märkning, på upp till 2% av totala produktionen.
Ordlista
Nedan hittar du en ordlista i tryckbranschen. Såhär blir det lättare för dig att förstå.
PMS-färg
Det är ibland svårt att förklara en specifik ex. röd färg, därför finns PMS-skalan. PMS (Pantone Matching System) är ett färgsystem där varje färg representeras av ett unikt färgnummer. PMS-skalan är universal, så oavsett var din produkt trycks kommer trycket alltid bli i samma färg. Tänk på att beroende på underlag kan vissa främst röda samt orangea färger te sig olika. Vi strävar självklart efter att i största möjliga mån göra färgen så lik PMS färgen som möjligt, oberoende på underlag.
Schablon
När du ska trycka ex. ett plagg med screentryck tillverkas en schablon. Schablonen monteras sedan i en ram som läggs över plagget. Därefter lägger tryckaren ett lager med färg över schablonen. Om din logo har fler färger görs en schablon per färg. Schablonerna sparas vanligtvis på vårt tryckeri, så att ni senare kan använda samma schablon igen.
Korrektur
Ett korrektur är en digital illustration av hur din produkt kommer se ut med din logotyp. När du beställer får du alltid ett korrektur innan ordern är godkänd & klar för produktion. I korrekturet bör du kontrollera att färger, storlek & placering av logotypen är enligt dina önskemål.
Kliché
Kliché är ett annat ord för schablon, se ovan.
Vektoriserad fil
En vektoriserad logotyp är uppbyggd av linjer och kurvor i matematiska formler. Detta innebär att du kan förstora & förminska loggan utan att förlora i kvalitet. Är loggan i flera olika delar/färger så går det även att ex. ändra färger på vissa delar av loggan om så önskas. Vid tryck önskar vi alltid vektoriserade filer för att kvaliten på trycket ska bli så bra som möjligt.
Repeat
En repeatorder är när du beställer samma saker som du tidigare beställt.
Startkostnad
När man trycker profilmaterial tillkommer en startkostnad. Detta gäller på både gåvor, giveaways & plagg. Vid tryck skapas en kliché/schablon som sedan skall monteras i tryckpressen. En startkostnad tas ut för att täcka materialkostnad & tid för uppsättning av schablonerna i maskin. Eftersom olika schabloner används till olika typer av produkter får du oftast en startkostnad per produkt. Har du flera färger i din logo tillkommer startkostnaden oftast per färg.
Pantone
Pantone-färg är ett annat ord för PMS-färg. Se beskrivning ovan.
Brodyr
Används på textila produkter såsom profilkläder, reklamkepsar och väskor.
Leveranstid
Normal leveranstid står angivet på respektive produkt och brukar ligga runt 3-4 veckor. Viktigt att tänka på är att leveranstiden gäller från ditt godkännande. Glöm inte att meddela din eventuella deadline innan du lägger din beställning.
Leveranstid beräknas från (det senaste av) godkänt korrektur och, för det fall detta är tillämpligt, då eventuell förskottsbetalning finns bokförd på säljarens konto tills varorna lämnar säljaren. För att säljaren ska kunna hålla utsatt leveranstid/leveransdatum ska korrektur godkännas av kund inom en (1) arbetsdag från att första korrekturet erhölls. Leveransvillkor för kunder inom Sverige: Säljaren ansvarar för bokning av transport till kundens angivna adress. Kunden debiteras frakt enligt överenskommelse i samband med order. Säljaren ansvarar ej för transportskador som inte ersätts av transportbolaget. Köparen ansvarar för att försäkra produkten under transport. Försenade leveranser som beror på transportföretaget ska reklameras av kund direkt till transportföretaget. Eventuell införtullning till EU för produkter som producerats utanför EU ansvarar säljaren för. Om den av köparen angivna mottagaren inte finns på plats när transportföretaget ska leverera produkterna (vardagar mellan kl 8:00-17:00) tillkommer en kostnad om 120 kr för avisering och ny utkörning. Om portkod krävs för att transportören ska kunna leverera så måste portkoden uppges skriftligen i samband med beställning. En lagringsavgift på 65 kr per dag tillkommer för tiden då godset måste lagras hos transportföretaget. Efter 15 dagar returneras produkterna till säljaren och då tillkommer även kostnad för returfrakt till säljaren samt ny frakt till köparen.
Då kunden önskat leverans till särskilt specificerat datum garanterar säljaren att leverans sker i tid endast under förutsättning att sådant leveransdatum bekräftats skriftligen. Säljaren kan ej garantera leveranstid vid hinder utanför säljarens kontroll såsom strejk, hinder i transporter eller då kunden inte finns på plats för mottagande av gods vid leverans. För det fall säljaren inte håller utlovat leveransdatum har kunden rätt till ersättning motsvarande kundens visade direkta skada, dock max 10 % av ordervärdet för de produkter som ingår i den försenade leveransen. Leveranstiden är beräknad för områden som dagligen (vardagar) har utkörning av speditörer som exempelvis TNT, DSV, UPS, Schenker, DHL och Postnord. Säljaren ansvarar ej för förseningar som beror på att kundens angivna leveransadress inte har daglig utkörning.
Reklamation
Fel, som märkts eller borde ha märkts när varan mottogs av kunden eller av denna anvisade mottagare, skall reklameras inom fem dagar. I annat fall skall fel reklameras inom skälig tid efter att felet märkts eller borde ha märkts. Kunden får inte åberopa att varan är felaktig om han/hon inte inom angivna tidsfrister lämnar säljaren meddelande om felet. Reklameras inte varan inom 10 dagar från varans mottagande, förloras rätten att åberopa felet. Säljaren reserverar sig för en acceptans av avvikelse/fel på upp till 2% av totala produktionen.
Pappersmuggar:
Pappret är av hög kvalitet och är bestruket med en PE-beläggning som förhindrar att vätskan/kaffet skall läcka igenom. Dock finns det alltid en liten risk att pappersmuggarna kan läcka, trots ständigt pågående kvalitetskontroller. Säljaren reserverar sig för läckande muggar som inte överstiger mer än 2% av den totala kvantiteten.
Så beställer du
Det smidigaste sättet att beställa profilprodukter från oss är via mail eller telefon, så skicka iväg ett mail till order@profilsson.se eller ring på 08-559 224 00
Självklart går det också att beställa direkt från hemsidan, då följer ni instruktionerna nedan.
Ni får alltid en offert och ett korrektur att godkänna innan er order är bindande.
1. Välj ut vilken eller vilka produkter ni vill beställa.
2. Klicka in på produkten för mer information, såsom färg, pris, storlek, med mera. Har du frågor om någon produkt så kan du använda dig utav offert-formuläret vid sidan av produkten. Där skriver du enkelt ner din fråga och skickar iväg till oss. Eller kontakta oss via mail order@profilsson.se eller telefon 08-559 224 00
3. Välj färg, antal, tryckmetod, storlek med mera och gå till kassan. Titta igenom er beställning. Har ni beställt produkt/er med tryck, var vänlig bifoga er logotyp i en PDF eller en vektoriserad EPS fil (OBS vi kan hjälpa er med detta). Fyll sedan i era uppgifter och klicka på "skicka order". OBS finns det ej möjlighet att välja färg, tryckmetod eller annat tillval på er produkt, vänligen skriv detta i övriga kommentarer, eller skicka det till oss via mail.
Vill ni hellre beställa över mail eller telefon så går det utmärkt. Maila din order till order@profilsson.se eller ring på 08-559 224 00
Efter att vi mottagit din order skickar vi en orderbekräftelse, normalt inom en arbetsdag (håll koll på er skräppost). Har ni beställt produkter med tryck så återkommer vi med ett korrektur. Först när korrekturet är godkänt är ordern bindande.
4. Era produkter kommer att levereras efter avisering från oss.
5. Betalning sker mot faktura om kreditprövning är godkänd. Betalningstiden är 30 dagar och betalas till Fortnox Finans som skickar ut våra fakturor. Om kreditprövning ej är godkänd sker förskottsbetalning.